En försäkringsinventering innebär att man gör en genomgång och kartläggning av (i detta fallet) alla försäkringar den döde tecknat för att få en tydlig bild av vilket skydd denne har och om det finns överlappande eller saknade försäkringar.
Vid ett dödsfall måste någon aktivt begära utbetalning för att få ersättning från försäkringsbolagen. Varje år förlorar svenska dödsbon 1 miljard kronor i försäkringar som ej blir utbetalda utan fryser inne. Därför är det viktigt att få hjälp med att se över den avlidnes försäkringsskydd genom en försäkringsinventering.
Vi samarbetar med Cynk som i sin tur samarbetar på nationell, regional och lokal nivå med stora aktörer som hjälper efterlevande med det praktiska rörande dödsboet, begravning och bouppteckning. Kostnaden för inventeringen belastar dödsboet.
Med en försäkringsinventering kan man vara trygg i att man har koll på den avlidnes engagemang hos försäkringsbolagen. Och ni har kontroll på alla försäkringar som utfaller till dödsboet eller förmånstagare.
Syfte med försäkringsinventering
Se till att ni är rätt försäkrade: Har ni tillräckligt skydd för boende, bil, olycksfall och sjukdom?
Undvika dubbel försäkring: Flera försäkringar kan ibland täcka samma sak, vilket innebär onödiga kostnader.
Hitta bättre villkor: Det ger er möjlighet att jämföra kostnader och villkor mellan försäkringsbolag.
Uppdatera livssituationen: Nya behov kan ha uppstått efter livsförändringar som barn, ny bostad eller förändrad ekonomi.